وب مطالب تخصصی روانپرستاری
وب مطالب تخصصی روانپرستاری

اگر اختلال عصبی یا حسی وجود داشته باشد، میزان ناتوانی فراتر می رود.اختلال خواندن با نقص توانایی برای شناخت واژه ها، خواندن کند و نادرست و فهم ضعیف در غیاب هوش پایین یا نقص حسی ، مشخص است.

همه گیر شناسی:

تخمین زده می شود حدود 4 درصد کودکان دبستانی مبتلا به اختلال خواندن هستند. تعداد پسران 3تا4برابر دختران است. این بالاتر بودن میزان ابتلا شاید به دلیل مسائل رفتاری و زودتر شناخته شدن باشد. دربین افراد بالغ مبتلا، تفاوتی از نظر جنسیتی وجود ندارد.

سبب شناسی: علت واحد مشخصی برای اختلال خواندن وجود ندارد. عوامل شامل: ژنتیک، رشدی و محیطی

نقص اساسی در کودکان مبتلا به اختلال خواندن در محدوده کاربرد زبان می گنجد. با توجه به اینکه این اختلال اساسا یک نقص زبانی است، فرض شده که نیمکره چپ مکان تشریحی اختلال است. پژوهش ها این فرضیه را تایید می کنند که فرآیندهای رمزگردانی و حافظه کاری بیشتر تشکیل دهنده نواحی ضعف در کودکان مبتلا به اختلال خواندن هستند تا توجه و حافظه بلندمدت.  فرض شده است که عوامل رشدی در اختلالات خواندن نقش دارند. مطالعه ای ارتباطی بین دیس لکسیا و تولد ماه های اردیبهشت تا مرداد وجود دارد که حاکی است مواجهه پیش از تولد با بیماری عفونی مادرنظیر انفلوانزا در ماه های زمستان ممکن است نقشی در مشکلات خواندن داشته باشد. عوارض ضمن حاملگی و مشکلات قبل و حین تولد در سابقه کودکان مبتلا شایع است(وزن کم هنگام تولد، نارس بودن،،فلج مغزی،صرع، صدمات مغزی...).  سوءتغذیه  

علائم بالینی:

اختلال در خواندن معمولا تا سن 7 سالگی مشخص می شود.

کودکان مبتلا موقع خواندن اشتباهات متعددی دارند. این اشتباهات با حذف، افزودن، یا دگرگون ساختن کلمات مشخص است.

این کودکان در تفکیک بین حروف از نظر شکل و اندازه مشکل دارند. به خصوص حرفی که فقط از نظر جهت یابی و فضایی و طول خطوط با هم تفاوت دارند.

سرعت قرائت آنان کم و غالبا با حداقل فهم همراه است.

اکثر کودکان مبتلا در خواندن توانایی متناسب با سن برای رونویسی از متن کتاب دارند اما تقریبا همه آنها در هجی کردن ضعیف هستند.

 

کودک مبتلا به اختلال خواندن ممکن است از وسط یا آخر کلمه نوشته شده شروع به خواندن کند.

گاهی این کودکان حروفی را که باید خوانده شوند پس و پیش می خوانند که علت آن عدم تثبیت کامل حرکات تعقیبی چشم به چپ است.

نارسائی در به خاطر آوردن و عدم استمرار فراخوانی موجب می شود که شخص اسم و صدای حروف را به خوبی به خاطر نیاورد. اکثر

این کودکان از نوشتن و خواندن دل خوشی ندارند و از آن اجتناب می کنند. اضطراب آنها در مقابل تقاضاهایی که زبان نوشتاری را ایجاب می کند، افزایش می یابد. این کودکان از شکست مستمر و یاس ناشی از آن دچار احساس شرم و تحقیرمی شوند و با گذشت زمان خشم و افسردگی و اعتماد به نفس پایین پیدا می کنند.

سیر و پیش آگهی :

بدون کمک ممکن است بسیاری از کودکان مبتلا به اختلال خواندن اطلاعات کمی در مورد زبان چاپی در دو سال اول دبستان بدست آورند.

 در آخر کلاس اول ممکن است بعضی از آنها خواندن چند کلمه را یادگرفته باشند ولی اگر تا کلاس سوم آموزش کمکی فراهم نشود، از نظر خواندن ناتوان می شوند.

در موارد شدیدتر آموزش کمکی ممکن است تا دوره اول و دوم دبیرستان نیز ادامه یابد.

درمان:

راهبردهای اصلاحی
رواندرمانی
مشاوره با والدین
    آموزش مهارت های اجتماعی

 

 

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نوشته شده در تاريخ جمعه 5 اسفند 1390برچسب:اختلال در خواندن,Reading Disorder,کودکان,روانپرستاری,, توسط کارشناسی ارشد پرستاری محمد جعفر سپهوند |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.